- De Nederlandse startup Champ heeft meer dan vijf ton opgehaald met een crowdfundactie.
- Champ is een boekingsplatform voor individuele sport- en fitnesslessen en op maat gemaakte abonnementen.
- Volgens oprichters Michiel Huisman en Paul Wiertz is er door de lockdown meer behoefte aan beweging en flexibiliteit in het sporten.
De komst van de lente brengt zon, maar ook die bekende kriebels met zich mee. Van broeken en T-shirts die na een lange winter thuiswerken iets te strak zijn gaan zitten.
Maar de sportscholen zijn dicht en veel fitnessabonnementen opgezegd. En wil je eigenlijk nog wel lid zijn van een zweetkeet na zo lang op een yogamatje gestrekt te hebben met een chocoladereep binnen handbereik?
Champ is er voor die mensen die door de coronapandemie niet meer vast willen zitten aan een fitnessabonnement of een specifieke sportschool. Het twee jaar oude boekingsplatform voor sportlessen haalde deze week meer dan een half miljoen euro aan crowdfunding op via CrowdAboutNow. Een externe investeerder gaat dit bedrag verdubbelen.
Op Champ kunnen gebruikers, zodra de lockdown weer iets versoepelt, losse sportactiviteiten inplannen zoals boulderen, padel of bootcamp bij aangesloten bedrijven.
"Wij zien de markt ontwikkelen", licht mede-oprichter Michiel Huisman toe. "We vinden het de normaalste zaak van de wereld dat je bij een citytrip of een Airbnb moet kunnen bepalen dat je daar ter plekke wilt sporten."
Champ moet dit gemakkelijker maken, maar is niet de enige partij die zich daarop stort. Via het Nederlandse OneFit en het Amerikaanse ClassPass kun je met één abonnement trainen bij verschillende sportscholen. Beide bedrijven zijn een stuk groter dan Champ.
Business Insider sprak met mede-oprichter Huisman over de geslaagde crowdfundactie, de toekomst van sporten post-corona en de ambities van de Nederlandse startup.
Op de valreep haalde Champ deze week een half miljoen euro aan crowdfunding binnen. Dat is wel mooi zeker?
Huisman: "Ja, we zijn heel blij dat we onze campagne gehaald hebben. Dit is een heel belangrijk signaal aan onze stakeholders, aanbieders en distributiekanalen. Er is vertrouwen in Champ."
Maar wat nu? Door de pandemie zijn de sportscholen grotendeels dicht.
"De heropening is de belangrijkste fase nu. Door de geslaagde crowdfunding zijn we ervan overtuigd dat we klaar zijn om de uitdaging aan te gaan om Nederland weer aan het sporten te krijgen."
"Sporten en welzijn begint een steeds groter maatschappelijk thema te worden. Meer dan vijftig procent van de Nederlanders – en nu door corona misschien wel 75 procent – sport te weinig. De pandemie heeft een grote impact gehad op onze dag- en vrijetijdsbesteding. Onze sportaanbieders hebben een pittig jaar achter de rug. De crowdfundactie laat zien dat investeerders vertrouwen hebben in ons platform en dat we zodra het kan de trekker over kunnen halen. "
Waar moeten we aan denken bij de trekker overhalen?
"Dat Champ het boekingsplatform wordt voor sport. Waar je mensen tegemoet komt als ze zich afvragen: 'wat ga ik doen?', maar ook 'ik moet weer eens wat doen'."
"Mensen kunnen altijd smoesjes bedenken waarom ze iets niet doen: 'te koud', 'te donker', 'het is lockdown'. Als wij sport laagdrempeliger maken en vindbaar op ons platform, dan maken we het zo makkelijk mogelijk om te doen."
"Met de trekker overhalen, bedoelen we dat we campagnes gepland hebben om sport te verkopen via onze partnerships. Door de lockdown hebben we veel tijd gehad voor acquisitie en sales. Champ vertegenwoordigt 3.700 sportaanbieders. We zijn de afgelopen maanden samenwerkingen aangegaan met partijen als Albert Heijn, Decathlon en Jumbo. Voor hen is een samenwerking met een lokale sportschool niet realiseerbaar, maar wel via ons."
"Zodra we weer mogen sporten dan gaan de campagnes van start. Bijvoorbeeld acht weken sporten via de Decathlon of een vijfrittenkaart voor Albert Heijn-klanten."
Mensen die meedoen aan de crowdfundingactie worden certificaathouder en krijgen mogelijk ook dividend uitbetaald. Wanneer kunnen ze dat verwachten?
"Wij zijn nu volle bak aan het investeren. Door de lockdown hebben we niks kunnen verkopen en dus geen winst gemaakt. We wilden geen geld lenen van mensen, maar investeerders een gevoel van ownership geven."
"Als we kijken naar de verwachtingen nu, dan denk ik dat we renderen op het moment dat we een exit maken. Bijvoorbeeld als er een professionele investeerder het platform naar het buitenland brengt."
"Of als we met een strategische partner een grote marktpositie hebben gebouwd. Onze bedoeling is niet om Champ alleen groot te maken om het dan te verkopen. Je moet een horizon hebben, dus kijk je vijf tot zeven jaar vooruit. De eerste 2,5 jaar bouw je aan een markt met partners en distributiekanalen en in de 2,5 jaar erna ga je het uitbouwen tot een stabiele inkomensbron. Tegen die tijd zullen we waarschijnlijk ook weer een nieuwe investeringsronde doen."
Het Nederlandse ONEFIT en het Amerikaanse ClassPass lijken op Champ. Waarin verschillen jullie en waarom betreden jullie toch deze markt?
Champ is niet de enige partij die meer mensen vaker wilt laten sporten, met name Onefit en Classpass zijn bekende namen echter enkel actief in de grote steden. Naast dat Champ als enige een volledig landelijk netwerk van aanbieders heeft en daarom ook als enige samenwerkingen heeft met partijen als Decathlon, Albert Heijn en Jumbo voor het bereiken van de consument, is Champ ook de enige partij die zonder abonnement werkt. Hierdoor zijn wij niet alleen relevant voor de sporter die meer dan twee keer per week wilt deelnemen aan activiteiten van onze aanbieders, maar juist die miljoenen mensen die wat lager in hun sportparticipatie zitten.
Het is namelijk echt appels en peren vergelijken: landelijk versus alleen een paar steden; abonnement versus pay per use; en single platform versus aggregator.
Wat zijn concrete doelen voor Champ binnen het komende jaar?
"Meer dan honderdduizend sporters minstens een transactie laten doen op het platform."
En dan?
"De volgende stap is naar het buitenland. De voordelen van een platform als Champ is dat het weinig last heeft van landsgrenzen. En hierdoor dus enorm schaalbaar is."
Lees meer over succesvolle ondernemers:
- Jitse Groen richtte als ‘tamelijk luie’ student Thuisbezorgd.nl op, 20 jaar later is hij de bezorgkoning van de wereld – en miljardair
- Sytse Sijbrandij wilde eerst niks weten van investeerders, nu is zijn bedrijf GitLab $2,75 miljard waard – dit is zijn verhaal
- Ali Niknam wil alleen superslimme mensen bij Bunq: ‘Wij durven te kiezen voor een bepaalde cultuur’
- Pieter Zwart begon Coolblue op een Rotterdamse zolderkamer, nu is hij multimiljonair – dit is het verhaal van de ‘Nederlandse Jeff Bezos’